۱۷ شهریور ۱۴۰۳ - ۲۳:۰۱
کد خبر: ۶٬۵۱۰

 بیش از یک‌ماه از زمانی که رییس‌جمهوری زمام امور را به دست گرفته می‌گذرد، اما هنوز تغییری اساسی در بدنه اجرایی کشور ایجاد نشده است و اغلب امور در رویه‌های سابق خود همچنان به پیش می‌رود.

دومینوی تغییرات مدیران دولتی به نفع کیست؟

آگاه: گرچه بی‌تردید منکر برخی کارآمدی‌ها، تلاش‌ها و دوندگی‌های دولت سیزدهم نیستیم و یقینا نیروهای کارآمدی در ساختار قوه مجریه (همه دستگاه‌ها و نهادها) حضور دارند که طبیعتا باید همچنان از آنها شود، به همین جهت مقصودمان تغییرات معجزه‌وار و فراگیر در همه ساحت‌ها نیست، لیکن با عنایت به همه این موارد و لحاظ شرایطی که دولت در آن بر سر کار آمده، باز عده‌ای از سیاسیون می‌خواهند تغیرات پی‌درپی در مناصب دولتی کلید بخورد!
برای اینکه دومینوی تغییرات به سطح زندگی مردم برسد و ملت در زندگی روزمره به‌نحو ملموسی این تغییرات را حس کنند، لازم است بدنه دولت و مدیران سطح میانی نیز با راهبردها و رویکردهای مسئولان ارشد همراه بوده و عمیقا به آنها باور داشته باشند تا در عرصه اجرا برای تحقق آنها بکوشند. حال، راهبردهای دولت چهاردهم برای تغییر مدیران چیست؟
قطعا یکی از خطوط اصلی برای آقای رییس‌جمهوری و تیم او، اجرای دقیق سیاست‌های کلی، برنامه هفتم و سند چشم‌انداز توسعه است. این موارد بارها در آوردگاه انتخابات از سوی «مسعود پزشکیان» بیان شده بود و او پس از حضور در نهاد ریاست‌جمهوری نیز شرط اصلی برای همکارای در دولت وفاق ملی را، توجه جدی به ارکان کلان نظام از جمله برنامه هفتم و چشم‌انداز اعلام کرد.
پزشکیان در نخستین جلسه کابینه جدید خطاب به وزیرانش با اشاره به اینکه در تغییرات شتاب نکنید، دستور داد: «در مورد انتخاب معاونین خود بر اساس شاخص عمل کنید؛ آشناها و هم‌جناحی استخدام نکنیم. در تغییر معاونین خود عجله نکنید.»
رییس‌جمهوری در آیین تودیع و معارفه وزیر کشور نیز بار دیگر به اصول راهبردی دولتش اشاره کرد و با بیان اینکه اگر قرار باشد همان مسیری را که تا امروز طی شده ادامه دهیم و فقط تعدادی از مدیران و افراد تغییر کنند، به مقصد سند چشم‌انداز نخواهیم رسید، گفت: در این دولت کسانی که بدون دلیل موجه بالا رفته‌اند پایین می‌آیند و کسانی که به ناحق پایین رفته‌اند، بالا کشیده خواهند شد؛ معیار با ما بودن یا نبودن، باور و توانایی افراد در اجرای سند چشم‌انداز است.
حرف پایانی در مراسم معارفه سکاندار وزارت اقتصاد زده شد. پزشکیان در آن مراسم آب پاکی را روی دستان کسانی که خواهان تغییر مدیران اجرایی هستند ریخت و خطاب به آنها گفت که ما بنا نداریم همه مدیران کشور را با برچسب‌های مختلف تغییر دهیم، بلکه معیار ما شایسته‌گزینی براساس شاخص‌های تعیین‌شده است و طبیعتا اگر مدیری در ارزیابی‌ها رتبه قابل‌قبولی کسب کرد، باقی خواهد ماند و مدیرانی که بدون تخصص و شایستگی منصوب شده‌اند، کنار گذاشته خواهند شد.
نکته رییس‌جمهوری کامل دقیق و درست است، متاسفانه نقدی که به مدیران پیشین وارد می‌شد، مربوط به تغییرات اتوبوسی بود. هرگاه دولتی تغییر می‌کرد بیشتر مسئولان از کرسی ریاست وداع می‌کردند و نیروی جدید در صندلی آنها جلوس می‌کرد و دیگر به برنامه و کارنامه آن مدیر توجه نمی‌شد و صرفا به‌دلیل روی‌کارآمدن دولت جدید، نیروهای سابق باید از سیستم جدا می‌شدند. در ایام تبلیغات «فریدالدین حدادعادل» به تغییرات مدیران در صورت پیروزی پزشکیان در انتخابات اشاره کرد و با کنایه گفته بود: اگر پزشکیان و پورمحمدی خوب یا بد در انتخابات ریاست‌جمهوری رأی بیاورند، قبل از تیرماه ۱۴۰۳ اتوبوس به اتوبوس آدم وارد ادارات، وزارتخانه‌ها و معاونت‌ها می‌شوند و دیگر برایشان ماشین کنار خیابان نیست باید با اسنپ به خانه‌هایشان برگردند.
به هرحال، پزشکیان رییس‌جمهور شد و تا به امروز روی حرفی که در گذشته بیان کرده بود پایبند است و نمی‌خواهد با تصمیمات شتاب‌زده مسیر دولتش را به حاشیه ببرد، به‌خصوص که او ۱۳توصیه مهم رهبر انقلاب را هم روی میز کاری خود دارد و برای موفقیت هرچه بیشتر باید به این موارد توجه کند و آنها را در دستورکار قرار دهد. از سفرهای استانی گرفته تا استفاده از جوانان انقلاب در دولت... اما در این بین برخی از شخصیت‌های سیاسی رأی، مردم به پزشکیان را به منزله تغییرات در چهره مدیران دولتی می‌دانند و می‌گویند باید هرچه سریع‌تر وزرا و معاونان موج تغییرات را آغاز کنند که این خواست مردم است!
حجت‌الاسلام رسول منتجب‌نیا، دبیرکل حزب اصلاح‌طلب جمهوریت از جمله این شخصیت‌های سیاسی است. او روز گذشته در گفت‌وگویی با خبرآنلاین خطاب به رییس‌جمهوری، گفت: «جناب آقای پزشکیان عزیز! همکاران و معاونان محترم! بدانید که مردم ناراضی هستند. اول کار شما با نارضایتی مردم همراه است. افرادی را که مردم به آنها علاقه و اعتقاد ندارند بر آنان مسلط کردید. این کار، کار درستی نبوده و به معنای تفاهم نیست. به معنای فراکسیون وحدت و اتحاد نیست و جلوی این حرکت را بگیرید. قطعا و مسلما استانداران باید اصلاح‌طلب باشند. معاونین وزرا همه باید اصلاح‌طلب باشند. شما به وزیر لطف و بزرگواری کردید ولی به همه جناح مقابل که نباید اینجوری لطف کنید. لطف بی‌حد است. مردم اجازه ندادند و چنین اختیاری به من و شما ندادند که ما هر جوری خواستیم عمل کنیم؛ بنابراین امیدواریم جناب آقای پزشکیان جوری مدیریت کنند که مردم راضی شوند، هم به عهده و پیمان‌شان عمل کنند، هم مردم راضی باشند و بتوانند کارها را بهتر و بیشتر به پیش ببرند.»
او درحالی اصلاح‌طلبان را گزینه‌های مناسبی برای استانداری دولت چهاردهم می‌داند که پیش از این «اسکندر مومنی» وزیر کشور در فرآیند رأی اعتماد خود در جلسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس به نمایندگان گفته بود: تمام فرمانداران و استانداران تغییر نخواهند کرد و افراد کارآمد به کار خود ادامه می‌دهند. از سوی دیگر، محمدرضا عارف، معاون اول رییس‌جمهوری هم اعلام کرده بود که راهبرد انتخاب مدیران و وزرا در این دولت توجه به تفکر سیاسی نیست و باید مدیران دولت چهاردهم به دنبال تحقق آرمان‌ها و ارزش‌های نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و مطالبات مردم و وعده‌های داده شده توسط رییس‌جمهوری و در رأس همه آنها حل مشکلات معیشتی و اقتصادی مردم باشند.
امیدواریم همان نگاه و رویکرد رییس‌جمهوری درباره انتخاب مدیران که قبلا به صراحت و بدون لکنت زبان اعلام شده بود همچنان اعمال شود و به دور از برداشت‌های جناحی، از مدیران کارآمد و کاربلد در نهاد اجرایی کشور استفاده شود. مدافعان تغییر مدیران دولتی هم این نکته را در نظر بگیرند که دولتِ پزشکیان، دولت اصلاحات نیست و خود او با ترکیب کابینه نشان داد، به دنبال چیست و از مدیران خود چه می‌خواهد؛ مواضع «سهم‌خواهان» نباید خللی در راهبردی که دولت در پیش گرفته ایجاد کند، آنها با طرح چنین مسائلی به دنبال این هستند، دولت به حاشیه رانده شود؛ از این رو نباید در زمین‌شان بازی کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.