انحصار در بازار خودرو، این بازار را با مشکلات مزمنی مواجه کرده است، در کشورهای مختلف و مقاطع زمانی متفاوت این نوع سیاست در قبال صنعت خودرو نتیجه مثبت نداشته است و باید رفتار و برخورد فعلی با صنعت و بازار خودرو به‌سرعت در دولت چهاردهم تغییر کند.

دست فرمان در واردات خودرو !

آگاه: از این رو لایحه واردات خودرو ۲۸مرداد سال۱۴۰۲ با هدف شکست انحصار در صنعت خودرو به تصویب مجلس رسید و مجمع تشخیص مصلحت نظام آن را تایید کرد. با تصویب قانون این امیدواری ایجاد شد که انحصار تولید و عرضه خودرو در دست خودروسازان داخلی و مونتاژکاران از بین برود. اما مسئله تامین ارز واردات خودرو ازسوی بانک مرکزی به چالشی در این زمینه تبدیل شد؛ مشکلی که اخیرا اخبار خوبی از آن به گوش می‌رسد.
شب ۲۶شهریورماه، عبدالناصر همتی، وزیر اموراقتصاد و دارایی در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «امروز بالاخره گره کور واردات خودرو را با تدبیر رییس محترم جمهور در جلسه ستاد اقتصادی دولت باز کردیم. همه بدانند اجازه انحصار در هیچ حوزه و صنعتی را نمی‌دهیم. همه صنایع باید با رقیب خارجی خود رقابت کنند، منافع ملت ایران در رقابت است.» 
همچنین رییس کل بانک مرکزی در تاریخ ۲۶شهریورماه از اختصاص یک‌میلیارد دلار به واردات خودرو خبر داد و گفت که این یک سیاست مستمر است که تا پایان سال ادامه دارد. فرزین همچنین گفت: برای سال آینده نیز، تخصیص ارز برای واردات خودرو انجام داده می‌شود.
اما اظهارنظر وزیر اقتصاد در حالی انجام شد که بسیاری از کارشناسان و فعالان بازار خودرو نسبت‌به واردات خودرو از چین انتقاداتی دارند. ایجاد رقابت در صنعت و بازار خودرو مستلزم قوانین مالی جدید، سرمایه‌گذاری خارجی یا داخلی، تدوین اسناد بالادستی و تعریف استراتژی است. 
صنعت و بازار خودرو به‌دلیل عدم تعریف استراتژی با ابرچالش‌های فعلی مواجه شده است، فرصت‌سوزی‌های گذشته صنعت خودرو سبب عقب‌ماندگی خودروسازان یا قطعه‌سازان نسبت‌به تکنولوژی‌های روز شد. 
درحال‌حاضر چینی‌ها با سوءاستفاده از شرایط تحریم‌های ظالمانه علیه کشور، خودروهای کم‌کیفیت را صادر یا در عرصه مونتاژ حاضر به انتقال فناوری‌های دست‌دوم یا دست‌سوم اروپایی به کشور نیستند. 
از سوی دیگر، مسئله تامین ارز درحالی به سدی برای واردات خودروهای نو و کارکرده تبدیل شده که خودروسازان و مونتاژکاران از این امکان استفاده می‌کنند. سال گذشته که بحث درباره موانع واردات خودرو بالا گرفته بود کارشناسان و مشتریان خودروسازان ایرانی و چینی از پرداخت دلار به مونتاژکاران برای واردات قطعه، اعمال نفوذ آنها در بازار خودرو و نبود رقابت‌پذیری در این بازار ابراز گله کردند. همچنین بسیاری از اقتصاددانان در این زمینه تاکید دارند: «سال۱۴۰۲ حدود ۶میلیارد دلار برای واردات سی‌کی‌دی خودروهای چینی و ۶میلیارد دلار برای قطعات ایران خودرو و سایپا تخصیص داده شده است. اگر فقط ۶میلیارد دلار برای بهترین خودروهای کارکرده اختصاص یابد می‌توان ۳۰۰هزار خودروی کلاس جهانی وارد کرد. میزان تولید چینی‌ها در ایران کمتر از این است.»
با این حال در زمینه واردات خودرو ابهاماتی وجود دارد. از این رو سیاستگذار برای واردات خودرو، به موضوع رقابت در بازار اشاره کرده است. وزیر اقتصاد می‌گوید دولت اجازه انحصار در هیچ حوزه و صنعتی را نمی‌دهد و همه صنایع باید با رقیب خارجی خود رقابت کنند. آنچه از این اظهارنظر همتی برمی‌آید این است که تصمیم ارزی جدید دولت برای واردات خودرو، منجر به رقابت در بازار خودرو خواهد شد و خودروسازان داخلی باید با رقبای خارجی رقابت کنند. اما آیا چنین اتفاقی رخ خواهد داد؟ آیا با سالی ۶۰ تا ۷۰هزار دستگاه خودرو واردات می‌توان در بازار کشور ایجاد رقابت کرد؟ 
مصطفی طاهری در رابطه با تخصیص یک‌میلیارد دلار به واردات خودرو به خبرنگار «آگاه» گفت: طبق قانون دولت با توجه به منابع و درآمدهای ارزی خود، مبلغی را برای واردات خودرو اختصاص می‌دهد و این مبلغ یک میلیارد دلاری که اخیرا مطابق با صحبت‌های رییس‌کل بانک مرکزی برای واردات خودرو اختصاص یافته برای شروع کار خوبی است و اگر میانگین خودروهای وارداتی را ۲۰هزار دلار در نظر بگیریم امکان واردات حدود ۵۰هزار خودرو وجود داشته که البته تاثیر خود را هم در بازار خواهد داشت. اما در سال‌های بعدی امکان کم و زیاد کردن آن متناسب با شرایط وجود دارد.
این نماینده مردم در مجلس ادامه داد: تا زمانی که سیاست‌های فراخودرویی، اقتصادی و ارزی، قیمت‌گذاری و مباحثی که به اقتصاد کلان مربوط می‌شود درست نشده واردات خودرو تاثیر چندانی بر ارتقای کیفیت محصولات داخلی نخواهد داشت. هنگامی که برای ۱۰هزار محصول شرکتی مانند ایران خودرو بیش از سه‌میلیون نفر ثبت‌نام می‌کند، امکان اینکه خودروساز به فکر ارتقای کیفیت محصولات خود باشد، وجود ندارد. چراکه حتی بدون تغییر در کیفیت هم ۱۰برابر تولید خود مشتری داشته و دلیلی برای هزینه کردن در تحقیق و توسعه نمی‌بیند. عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس اظهار کرد: بهبود کیفیت خودروهای داخلی و کاهش قیمت آنها در شرایط فعلی دشوار بوده و حتما باید شرایط اقتصادی کشور تغییر کرده و فضای موجود در بازار خودرو برداشته شود و محصولات شرکت‌های تولیدکننده در صورت عدم ارتقای کیفیت و شرایط فروش خود در انبار بماند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.