۲۷ آبان ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۰
کد خبر: ۸٬۴۸۷

حدود ۵۷درصد تراکتورهای کشور و ۵۱درصد کمباین‌ها دارای طول عمری بالاتر از ۱۳سال هستند که با تخصیص اعتبارات به خرید ماشین‌آلات و افزایش تولید تراکتورسازی انتظار می‌رود که این مشکلات مرتفع شود. درحال‌حاضر ۷۵ تا ۸۰درصد کشاورزی کشور، سنتی و معیشتی و مابقی نیمه مدرن است که برای تغییر رویه به‌سمت کشاورزی مدرن و دستیابی به خودکفایی و ارتقای امنیت غذایی راهی جز توسعه مکانیزاسیون و ادوات کشاورزی در این بخش وجود ندارد که این امر تنها با حمایت از بخش مکانیزاسیون و پرداخت تسهیلات کم‌بهره محقق می‌شود و با شعار، امکان دستیابی به کشاورزی مدرن وجود ندارد.

فرسودگی، بلای جان کشاورزی

آگاه: بنابر آمار مسئولان وزارت جهاد، سالانه کارخانه تراکتورسازی ۳۵هزار دستگاه تولید می‌کند، درحالی که اکنون ۷۰هزار کشاورز در صف دریافت تراکتور هستند و از طرفی ۳۰۰هزار دستگاه تراکتور فرسوده داریم که با احتساب تولید کارخانه تراکتور، نوسازی این میزان دستگاه حداقل ۱۰سال طول خواهد کشید که براین اساس، تیراژ تولید برای پاسخگویی به نیاز بخش در راستای توسعه مکانیزاسیون باید افزایش یابد.
کارشناسان بخش کشاورزی بر این باورند که توسعه مکانیزاسیون در افزایش ۲۰ تا ۳۰درصدی تولید محصولات اساسی و در مقابل کاهش واردات این اقلام اثرگذار است، درحالی‌که سالانه بخش اعظم تولید غلات به‌دلیل فرسودگی کمباین و ماشین‌آلات کشاورزی هدر می‌رود؛ از این رو انتظار می‌رود تسهیلات ارزان‌قیمت برای خرید ماشین‌آلات کشاورزی و یکپارچه‌سازی اراضی به منظور دستیابی به اهداف برنامه هفتم مبنی بر خودکفایی و خوداتکایی حداکثری محصولات اساسی پرداخت شود. کریم ذوالفقاری، رییس مرکز توسعه مکانیزاسیون و صنایع کشاورزی گفت: پنج‌ هزار میلیارد تومان اعتبار تخصیص برای خرید ماشین‌آلات کشاورزی اختصاص یافته است که از این میزان یک‌هزار و ۵۰۰میلیارد تومان جذب و به متقاضیان پرداخت شده است. ذوالفقاری مرکز توسعه مکانیزاسیون و صنایع کشاورزی با اشاره به افزایش یک‌دهم اسب بخار در هر هکتار از طریق جذب اعتبار جدید گفت: عمل به وعده وزیر جهادکشاورزی دولت چهاردهم گامی محکم برای ارتقای مکانیزاسیون کشاورزی پس از سه سال وقفه است و با این حمایت‌ها ضریب مکانیزاسیون کشور به رقم ۳ می‌رسد.
رییس مرکز توسعه مکانیزاسیون وزارت جهاد از ادامه‌دار بودن این حمایت‌ها خبر داد و تصریح کرد: درحال‌حاضر دوهزار میلیارد تومان از اعتبار سالانه توافق شده در حساب بانک کشاورزی استان‌ها کارسازی شده است و تا پایان سال به متقاضیان پرداخت خواهد شد.

تسهیلات گران برای کشاورزی
عطااللّه هاشمی، عضو شورای هماهنگی تشکل‌های بخش کشاورزی گفت: بنابر آمار بانک‌ها سالانه حداقل ۲۰همت برای توسعه مکانیزاسیون باید اعتبار و تسهیلات کم‌بهره تخصیص دهند که متاسفانه با سودهای فعلی که بانک‌ها دریافت کننده، عملا امکان این امر وجود ندارد.
به گفته او، برای نوسازی مکانیزاسیون در حوزه کشاورزی، اعتبارات با نرخ سود ۵ تا ۶ درصد باید در اختیار بهره‌برداران قرار بگیرد، درحالی‌که اکنون تسهیلات با نرخ ۱۶ تا ۱۷درصد پرداخت می‌شود که عملا با چنین سودهایی امکان توسعه وجود ندارد. هاشمی با بیان اینکه سالانه حداقل باید ۲۰هزار دستگاه وارد ناوگان کشاورزی شود، افزود: باتوجه‌به ظرفیت کارخانه تراکتورسازی تبریز، تولید داخل می‌تواند جوابگوی نیاز کشاورزان باشد اما در شرایط کنونی تراکتورسازی تبریز بخشی از تولیدات خود را به سبب عدم تخصیص خط اعتباری و پایین بودن قدرت خرید کشاورزان بالاجبار صادر می‌کند که با تامین خط اعتباری مشکلی در تولید نداریم.

 کشاورزان در صف تسهیلات و تراکتور
عضو شورای هماهنگی تشکل‌های بخش کشاورزی با بیان اینکه سالانه ۲۰هزار دستگاه تراکتور برای نوسازی و نیاز جدید کشاورزان کافی است، گفت: کشاورزانی که در پیش پرداخت مشکل دارند، کماکان در صف دریافت تسهیلات قراردارند اما کشاورزانی که به‌صورت نقدی تراکتور خود را خریداری می‌کنند، مشکلی در تامین تراکتور آنها وجود ندارد. باتوجه‌به آنکه بخش اعظم کشاورزی خرده‌مالکی و سنتی است، حرکت از کشاورزی سنتی به سمت کشاورزی مدرن با شعار و دستورالعمل و بخشنامه اجرا نمی‌شود و همواره باید حمایت‌های لازم در این بخش صورت بگیرد تا با نوسازی ناوگان به‌واسطه کاهش هدررفت بتوان محصولات اساسی کمتری وارد کشور کرد. در ادامه علیقلی ایمانی، مدیرعامل بنیاد ملی گندمکاران با بیان اینکه تولید تراکتورسازی داخل جوابگوی نیاز کشاورزان نیست، گفت: هم‌اکنون ۷۰هزارنفر در صف خرید هستند و از طرفی تراکتور عمر مفید دارد که با گذر از این زمان باید تعویض شود.
به گفته او، باتوجه‌به فرسودگی در حوزه ناوگان، مصرف سوخت و ریزش بالاست اما به‌دلیل بالابودن قیمت تراکتور و ادوات نسبت به قیمت محصولات کشاورزی، در توان کشاورزان نیست که نسبت به نوسازی ناوگان اقدام کنند. ایمانی ادامه داد: طی دو تا سه سال پیش خط اعتباری مکانیزاسیون تعطیل شده بود به‌طوری‌که وامی برای خرید در اختیار کشاورزان قرار نمی‌گرفت اما با پیگیری‌های صورت‌گرفته خط اعتباری فراهم شد که امیدواریم جوابگوی متقاضیان باشد.
مدیرعامل بنیاد ملی گندمکاران با تاکید بر نوسازی ماشین‌آلات کشاورزی افزود: با پرداخت تسهیلات مکانیزاسیون امیدواریم شرایط برای نوسازی ناوگان و تامین ماشین‌آلات مزارع فراهم شود چراکه این امر در کاهش میزان بذر مصرفی، تسریع در عملیات کاشت و داشت و برداشت و کاهش ۲۰ تا ۳۰درصدی ضایعات ناوگان تاثیر بسزایی دارد. او با بیان اینکه بخش کشاورزی بدون ماشین و تراکتور معنا ندارد، گفت: هم‌اکنون ماشین‌آلات ابزار کار کشاورزی است و در حوزه ناوگان برداشت بدلیل فرسودگی کمباین‌ها، ضایعات بالاست، درحالی‌که دولت با واردات کمباین در جلوگیری از ریزش و ضایعات تاثیرگذار است.
ایمانی با بیان اینکه توسعه مکانیزاسیون یکی از فاکتورهای مهم در تولید محصولات اساسی است، گفت: اگر تراکتور نباشد امکان تولید وجود ندارد، چراکه در شرایط کنونی آماده‌سازی بستر با اسب و گاو امکان‌پذیر نیست و مکانیزاسیون تنها بحث آماده‌سازی بستر، کودپاش، سم‌پاش و ناوگان برداشت و... است.
توسعه مکانیزاسیون و نوسازی ناوگان کشاورزی راهکار اصلی افزایش بهره‌وری،کاهش ضایعات و تضمین‌کننده امنیت غذایی کشور محسوب می‌شود که براین اساس، حمایت دولت در بخش نوسازی ناوگان کشاورزی و دسترسی به تکنولوژی ماشین‌آلات روز دنیا در جهت تحقق شعار سال امری ضروری است که با تخصیص خط اعتباری ماشین‌آلات کشاورزی بعد از گذشت دو سال انتظار می‌رود که این امر تحقق یابد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.