آگاه: در این جلسه، رحیم روحبخش از تدوین مجموعه ۲۰جلدی درباره تاریخ دروس مختلف مدارس ازسوی شورای عالی آموزشوپرورش خبر داد و همچنین به معرفی نشستهای انجمن ایرانی تاریخ در کارگروه کودک و نوجوان پرداخت. یاشار هدایی نیز نقد جدید خود را با موضوع صلح در ادبیات کودک معرفی کرد. همچنین افسون امینی، فاطمه الوندی و امیرمحمد سالاروند پژوهشهای درحال انجام خود را تشریح کردند.
بخش دوم این جلسه به بررسی کتاب «فهرست کتابهای درسی در کتابخانه آیتالله العظمی بروجردی» تالیف مجید جلیسه اختصاص داشت. سیدعلی کاشفی خوانساری در این خصوص بهمرور ادوار تاریخی نشر کتب درسی در ایران پرداخت و گفت در برخی متون قاجاری عبارت «کتب کلاسیکی کودکان» در معنای کلی ادبیات کودک به کار رفته است و نشان میدهد تلقی عمومی از ادبیات کودک، آموزشی بوده و این مجموعه دوجلدی فهرست حجم بزرگی از ادبیات کودک در دوره قاجار و پهلوی را ارائه کرده است.
مسعود کوهستانینژاد، مورخ کتاب و مطبوعات هم ابراز امیدواری کرد فهرست جامع کتب درسی دوره قاجار در کتابخانههای مرکز پژوهش وزارت آموزشوپرورش، کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران و آستان قدس رضوی تهیه و به این فهرست افروده شود، دیگر منتقدان و نویسندگان حاضر در جلسه همچون مجید راستی، انسیه موسویان، علیرضا مرتضوی کرونی و ندا عابد نیز دیدگاههای خود درباره این فهرستنگاری را بیان کردند.
مجید جلیسه به تلاش ۲۰ساله خود برای تهیه فهرست کتب قاجاری کتابخانههای مختلف اشاره کرد و به معرفی مجموعه ارزشمند کتب اهدایی مرحوم محمد رمضانی به کتابخانه مسجد اعظم قم پرداخت. جلیسه در ادامه به تشریح این موضوع پرداخت که چرا نویسندگان ادبیات کودک باید با تاریخ کتب درسی آشنا باشند و چگونه کتب درسی فارسی چاپ اروپا در قرون ۱۷ و ۱۸ و پس از آن در تبریز دوره فتحعلیشاه در تاریخ نشر و تاریخ کودکی در ایران اثرگذار بوده است. او همچنین از فهرست «کتب بچهخوانی» که سال ۱۲۸۲ق ازسوی عبدالوهاب معتمدالدوله منتشر شده به عنوان اولین فهرست کتابهای کودک در ایران یاد کرد. جلسات نقد و پژوهش انجمن نویسندگان کودک و نوجوان هر دو هفته یکبار سهشنبهها برپا میشود و حضور علاقهمندان در آن آزاد و رایگان است.
۷ بهمن ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۱
کد خبر: ۱۰٬۴۲۷
یازدهمین جلسه نقد و پژوهش انجمن نویسندگان کودک و نوجوان در روزهای گذشته برگزار شد و منتقدان به ارائه گزارش آثار جدید خود پرداختند.
نظر شما