۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۹:۲۶
کد خبر: ۳٬۲۳۰

«حسین دهباشی» برای ارائه توضیحات به دادسرای انقلاب احضار شد. دادستانی تهران اعلام کرد که به دنبال مبارزه با برهم‌زنندگان آرامش جامعه درباره او اعلام جرم شده است. «دهباشی» نامی است که از ابتدای دهه۹۰ به‌واسطه انجام کارهای تبلیغاتی انتخاباتی برای دولت دوازدهم مطرح شد. او از ابتدا با تلاشی مستمر خود را به‌عنوان تاریخ‌پژوه معرفی می‌کرد و در همین راستا نیز در سال‌های اخیر خطاهای فاحشی مرتکب شده است که حالا تا حدودی با همان‌ها به یاد آورده و شناخته می‌شود.

کارنامه تاریخ‌پژوه‌ مملو از اشتباهات تاریخی

آگاهزهرا بذرافکن- سرویس فرهنگی آگاه: حسین دهباشی در سال۱۳۹۲ و با ساخت کلیپی تبلیغاتی برای حسن روحانی به شکلی عمومی شناخته شد. او بعد از مدتی عضو هیات‌مدیره منطقه آزاد کیش شد اما بعد از دولت روحانی جدا شده و به منتقدان جدی آن تبدیل شد. او از مخالفان برجام بود و بعدها نظرات و انتقادات تندی در این باره بیان کرد. «دهباشی» در سال‌های اخیر معمولا در فاصله‌های زمانی کوتاه به صدر اخبار و حواشی فضای مجازی می‌آید و درنهایت هم با اصلاحیه‌های متناقض سعی می‌کند گفته‌های پیشین را تعدیل کند. در میانه جنگ تبلیغاتی اخیر در پی پاسخ نظامی ایران به رژیم صهیونیستی و آشفتگی موجود در این فضا، در شرایطی که بیش از هر وقتی به آرامش و واقع‌نگری در این فضا نیاز داریم، او چندباره اقدام به انتشار دیدگاه‌های متناقض و گمراه‌کننده دراین‌باره کرده است.

زیست در سایه عنوانی موجه

حسین دهباشی با کارنامه‌ای در زمینه تاریخ سیاسی ایران پا به عرصه تاریخ‌پژوهی گذاشت؛ مهم‌ترین عنوان آن در قالب پروژه‌ای بلندمدت با نام «پروژه تاریخ‌پژوهی شفاهی و تصویری ایران» در سال۱۳۹۳ زیر نظر کتابخانه ملی ایران رونمایی شد. او در آن زمان به‌عنوان پژوهشگر اصلی این پروژه معرفی شد. در همان سال‌ها بود که دولت روحانی آغاز به‌کار کرده بود و از مهم‌ترین عوامل انتخاب شدن حسن روحانی، پروژه‌های تبلیغاتی دهباشی بود. معروف‌ترین آن‌ ساخت ویدیو تبلیغاتی برای حسن روحانی بود. او بعدها از حمایت از دولت روحانی کناره گرفت و به منتقد آن تبدیل شد. در ادامه تلاش کرد در فضای عمومی و مجازی چهره‌ای با عنوان محقق و تاریخ‌پژوه از خود بسازد. در همین راستا به شکلی متمرکز بر اظهارنظرهایی بر مبنای تاریخ شفاهی و تحقیق در تاریخ در فضای مجازی حضور می‌یافت. او سایت «تاریخ آنلاین» را تاسیس کرده و همچنین در سال۱۳۹۹ کافه‌ای با نام «کافه تاریخ» افتتاح کرد که در آن گفت‌وگوهای تصویری درباره تاریخ ایران ضبط و منتشر می‌شد؛ از این رو با وجود آنکه تحصیلات آکادمیک او ارتباطی با حوزه تاریخ ندارد اما تلاش او برای نمایاندن چهره‌ای با این عنوان از خودش آشکار است.

اشتباهی تاریخی برای «تاریخ‌پژوه» خودخوانده

سال ۱۴۰۰ بود که او با انتشار توئیتی موهن، با روایتی تحریف‌شده به درگذشت یادگار امام راحل اشاره کرد و پس از آن با وجود برخورد مشفقانه سیدحسن خمینی در مقابل او، برای انتشار مدارکی که بر این ادعا در دست دارد، از وی شکایت شد تا منبع و علت بیان این ادعا بررسی و عمومی شود. رفتار رسانه‌ای او نسبت‌به منتقدان این ادعا در ابتدا بسیار پرخاشگرانه و انتقام‌جویانه بود و به شکلی علنی افرادی را که در همان فضا نسبت به این ادعا انتقاد می‌کردند تهدید به افشاگری می‌کرد. بعد از آن نیز از طریق وکیل مدافعش تلاش کرد تا در عرصه افکار عمومی جهت‌دهی ایجاد کند و برای اثبات ادعای خودش به شنیدن آن از مرحوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی متوسل شد که این ادعا نیز با استناد به کتاب خاطرات آن مرحوم در تاریخ‌های متعدد رد شد. در نهایت بعد از آنکه دریافت، عموم و فعالان رسانه‌ای و سیاسی با هر دیدگاهی به صرف «تحریف آشکار تاریخ» توسط او اعتراض و انتقاد می‌کنند و بعد از برخورد قضایی و ناتوانی برای اثبات مدعا، از موضع خود صرف‌نظر کرد و از بیان آن حرف عذرخواهی کرد.

پیگیری برهم‌زنندگان آرامش و امنیت روانی جامعه

با گذشت حدود دو سال از بیان ادعای مذکور که برای فراموشی آن توسط مردم زمان کمی است، رفتار او در فضای مجازی همچنان بر مبنای بیان دیدگاه‌های ضد و نقیض و گمراه‌کننده استوار است و غالبا موضع ‌فکری ثابتی نیز در حرف‌های او نمی‌توان یافت. در روزهای اخیر و با وجود رفتن عناوین و اطلاعات درباره پاسخ ایران به حملات و تجاوزهای رژیم صهیونستی به صدر اخبار و اجرای دوباره «طرح نور»، او نیز با حساب‌های کاربری با چندهزار دنبال‌کننده‌ای که دارد اقدام به بیان دیدگاه‌هایی با همان راهبردهای گذشته کرده است. دیدگاه‌های ضد و نقیض و ادعاهایی که در قالب و با نام انتقاد به افکار عمومی تزریق می‌شود و بیش از پیش به آتش دوقطبی ایجادشده بعد از ناآرامی سال‌های گذشته در کشور دامن می‌زند. ازجمله مواضع موهن و ضد سیاست‌های اصلی نظام او در همین فضا، تفکیک روحانیت از مردم و موضع‌گیری علیه این جامعه است که از مواضع و توهین‌های رهبران ناآرامی‌ها در ایران چیزی کم ندارد. او در دفاع از مواضع ایران در مقابل تروریسم جهانی دست به اهانت به روحانیت زد و دیدگاه‌های ضد جنایات تروریسم را از چشم‌انداز آنان جدا ساخت.

بعد از آنچه در شرایط فعلی با عنوان «جنگ تبلیغاتی یا جنگ رسانه‌ای» به راه افتاد و بر کاربران معمولی فضای مجازی نیز اظهر من الشمس است، می‌توان اقدام دادستانی تهران بر مبنای برخورد عمومی و علنی با افرادی را که با هر جایگاهی تریبونی در فضای مجازی دارند و با آن دست به انتشار افکار و محتواهای غلط و بی‌پایه می‌زنند، تحسین و تایید کرد و علاوه‌بر آن افراد دیگری نیز هستند که با نام‌ها و عناوین موجه دست به انتشار محتواها و تحلیل‌های تحریف‌شده و کذب برای برهم‌زنی آرامش روانی در فضای رسانه‌ای می‌زنند نیازمند پیگیری و برخورد قضایی هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.