شیخ حمد بن عیسی آل‌خلیفه، پادشاه بحرین که در سفر رسمی به مسکو به سر می‌برد، در دیدار با ولادیمیر پوتین، رییس فدراسیون روسیه در مسکو گفته که کشورش از عادی‌سازی روابط با ایران حمایت می‌کند. وی همچنین گفت که مشکلات میان دو کشور بحرین و ایران، از میان رفته‌اند و دلیلی برای تاخیر در برقراری روابط عادی میان دو طرف وجود ندارد.

دست منامه به‌سوی تهران دراز شد

آگاه: پادشاه بحرین افزود: به‌صورتکلی، روابط میان همه کشورها، خوب است اما درباره حل مشکلات میان ایران و بحرین باید گفت واقعیت‌ها نشان می‌دهد مشکلاتی وجود ندارند و هیچ دلیلی برای تاخیر در عادی‌سازی روابط میان ایران و بحرین نیست. ما خواهان دوستی ایران برای اهل بحرین هستیم. اهالی بحرین با ایران تاریخ دارند و سفرهایی به این کشور وجود دارد. تلاش است زندگی و توسعه و تجارت به‌صورت مثبت گسترش یابد.

پیش از این، پادشاه بحرین در پیامی شهادت رییس‌جمهوری اسلامی ایران و همراهان وی در سانحه هوایی سقوط بالگرد را به محضر مقام معظم رهبری تسلیت گفته بود. در بخشی از پیام مزبور آمده بود این حادثه دردناک را به مقام معظم رهبری و ملت برادر جمهوری اسلامی ایران تسلیت می‌گوییم و همدردی عمیق خود را با آنها اعلام می‌کنیم.

همچنین در روز چهارشنبه دوم خرداد نیز «عبداللطیف بن راشد الزیانی»‌ وزیر امور خارجه بحرین به منظور شرکت در مراسم یادبود شهید آیت‌الله رئیسی، رییس‌جمهوری فقید و امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه کشورمان در سانحه سقوط بالگرد، به تهران سفر کرد. اظهارات اخیر پادشاه بحرین درخصوص تمایل به تجدید روابط با ایران و همچنین سفر وزیر خارجه این کشور به تهران، در شرایطی است که در تاریخ ۱۴دی ۱۳۹۴ و پس از قطع روابط دیپلماتیک عربستان با ایران، وزارت خارجه بحرین در ادامه پیروی از سیاست‌های عربستان‌سعودی، با صدور بیانیه‌ای از قطع روابط دیپلماتیک خود با ایران خبر داد. وزارت خارجه بحرین در آن مقطع زمانی ۴۸ساعت به دیپلمات‌های ایرانی در منامه مهلت داد تا این کشور را ترک کنند. همچنین دفاتر دیپلمات این کشور در ایران نیز بسته شد.

اما علت چرخش سیاست خارجی بحرین در قبال ایران چیست؟ برای پاسخ به این سوال باید بر دو گزاره تاکید کرد؛ گزاره نخست، اقتدار نظامی و سیاسی روبه تزاید جمهوری اسلامی ایران است؛ این اقتدار به‌ویژه پس از عملیات شکوهمندانه‌ «وعده صادق» نیز فزونی گرفت؛ به گونه‌ای که بسیاری از کشورهای منطقه‌ای که پیش‌تر مرعوب و مَسحور سیاست‌های آمریکا و اسرائیل بودند و در تبعیت از این سیاست‌ها، به آغوش تل‌آویو غلتیده بودند، در رویکرد و راهبرد خود تجدیدنظر کردند. یکی از مصادیق این امر، کشور امارات است که پس از «وعده صادق» اعلام کرد به‌تدریج در حال اخراج ارتش آمریکا از خاک خود است؛ در همین زمینه وبسایت وال‌استریت ژورنال گزارش داد که ارتش آمریکا در حال خارج کردن کلیه هواگردها و تجهیزات نظامی خود از پایگاه هوایی الظفره امارات است.

از دیگر مصادیق کشورها و حکومت‌های منطقه‌ای که پس از «وعده صادق» در رویکرد و راهبرد خود تجدیدنظر کردند، اقلیم کردستان عراق است؛ پس از عملیات ضداسرائیلی فوق‌الذکر، «نیچروان بارزانی»، رییس اقلیم کردستان عراق در رأس هیاتی عالی‌رتبه و پس از نزدیک به سه سال به ایران سفر کرد. مقامات اقلیم کردستان در جریان سفر به ایران، کاملا توجیه شدند که دیگر نباید به‌سمت رژیم صهیونیستی غش کنند و مقدمات تهدید و تحدید امنیت ایران اسلامی را با میدان دادن به تروریست‌های تجزیه‌طلب وابسته به رژیم‌صهیونیستی، فراهم کنند. بارزانی در اولین کنفرانس خبری بعد از سفر به ایران به‌صورت قاطع بر لزوم خلع سلاح و برچیدن مقر گروهک‌های تجزیه‌‎طلب تاکید کرد. بارزانی هشدار داده گروه‌هایی که از قانون سرپیچی کنند و بخواهند روابط اقلیم و همسایگان را مختل کنند، جایی در اقلیم نخواهند داشت و باید خاک عراق را ترک کنند.

حالا پس از امارات و اقلیم کردستان، بحرین نیز به صف متمایلان به ایران پیوسته است و می‌خواهد خطاهای گذشته خود را جبران کند؛ اقدامات و مواضع اخیر حاکمان بحرین مؤید این گزاره است. به نظر می‌رسد مقامات بحرینی به‌ویژه پس از «وعده صادق» پی برده‌اند که کفه معادلات منطقه‌ای و توازن قوا در منطقه، به نفع تهران سنگینی می‌کند و صهیونیست‌ها کاملا قافیه را به محور مقاومت باخته‌اند.

در روز ۱۳اردیبهشت بود که خبر رسید مقاومت اسلامی بحرین (سرایا الاشتر) مسئولیت یک حمله پهپادی به بندر ایلات را پذیرفته است. در این حمله، دفتر شرکت صهیونیستی «تراک‌ ‌نت» در بندر ام‌الرشراش (ایلات) مورد هدف قرار گرفت. این شرکت مسئول اجرای پل زمینی امدادی رژیم‌صهیونیستی از دوبی تا حیفا بود و پس از محاصره رژیم صهیونیستی ازسوی ارتش یمن و ممانعت صنعا از حرکت کشتی‌های بین‌المللی به مقصد بنادر فلسطین اشغالی، با مجوز ارتش اسرائیل وظیفه تسهیل حمل‌ونقل از کشورهای خلیج‌فارس به سرزمین‌های اشغالی را عهده‌دار شده بود. 

در واقع، مقامات بحرینی متوجه شده‌اند که نه‌تنها در خارج از مرزهای این کشور، دست برتر با محور مقاومت به رهبری ایران است، بلکه در داخل خاک بحرین نیز شعبه‌های مقاومت اسلامی، رشد و نُضج یافته‌اند و منامه را گریزی از توافق و مصالحه با محور مقاومت و سلسله‌جُنبان این محور یعنی ایران اسلامی نیست. نباید فراموش کرد که بحرین از پیشقراولان رابطه با رژیم صهیونیستی در جهان عرب بود و سفرهای مستقیمی از ناحیه مقامات بحرین به اراضی اشغالی و بالعکس صورت گرفت.

اما گزاره دیگری که باید بر آن تاکید کرد و آن را از علل چرخش سیاست خارجی بحرین و سایر کشورهای منطقه‌ای در قبال ایران دانست، سیاست تشدیدشده‌ همسایه‌محور ایران طی سه سال اخیر است؛ بلومبرگ در همین زمینه گزارش داده که «ایران از سایه بیرون آمده و سیاست خارجی منطقه‌ای تهران نشانه‌هایی از پیشروی بیش‌ازحد نشان داده است.» در واقع ایران از یک طرف، مستقیما یا با نیروهای نیابتی خود، نمایش قدرت اجرا می‌کند و از سویی دیگر پیام دوستی به سمت پایتخت‌های عربی مخابره می‌کند؛ این وضعیت، با عنایت به استیصال و عدم راهبردِ مشخص واشنگتن در قبال سیاست‌های منطقه‌ای ایران، اعراب را به آغوش تهران می‌کشاند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.