۶ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۳:۳۱
کد خبر: ۳٬۹۲۱

هادی رضائی ـ دبیر گروه سیاسی

چرا تشییع شهدا نشان داد که ملت ایران زنده است؟

آگاه: ایامُ الله به‌معنای روزهای خدا، به زمان‌هایی اشاره دارد که وقایع مهمی در آنها رخ داده و قدرت خدا بیشتر آشکار شده است. مفسران ذیل آیاتی از قرآن که این واژه در آنها آمده، ایام الله را به روزهای نجات و نعمت‌دادن خدا به مؤمنان، روزهای عذاب مشرکان و نیز روزهای نعمت و عذاب تفسیر کرده و هدف از یادآوری آنها را پندگیری و هوشیاری انسان‌ها دانسته‌اند.

بر پایه روایتی از امام محمدباقر(ع)، روزهای قیام امام مهدی(عج)، رجعت و قیامت از مصادیق ایام‌الله هستند. در روایات مصادیقی برای ایام‌الله ذکر شده است. بر پایه روایتی که از امام باقر(ع) نقل شده، ایام‌الله سه روز است: روز قیام قائم(عج)، روز رجعت و روز قیامت. البته علی بن ابراهیم بن هاشم قمی به‌جای روز رجعت روز مرگ را آورده است. در برخی روایات روز عاشورا نیز از ایام‌الله دانسته شده است. همچنین امام‌خمینی(ره) روز هجرت پیامبر، روز فتح مکه، روز جنگ صفین و روزهایی را که زلزله، سیل یا… در آنها برای تنبیه انسان‌ها رخ می‌دهد از ایام‌الله می‌دانست. با این حال گفته شده است که ایام‌الله منحصر در این موارد نیست و مصادیق دیگری هم دارد.

ایام‌الله در انقلاب اسلامی ایران

امام‌خمینی(ره) بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران از برخی روزها در تاریخ جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان ایام‌الله یاد می‌کرد. روز ۲۲بهمن سال۱۳۵۷ که انقلاب اسلامی به پیروزی رسید، ۱۷شهریور ۱۳۵۷، رویدادی که به انقلاب ۱۳۵۷ ایران انجامید و روز ۱۵خرداد که قیام ۱۵خرداد رخ داد، ازجمله این روزها بود. براساس بیان امام خمینی(ره) قضایایی که در ایام‌الله رخ داده، برای انسان‌ها در طول تاریخ آموزنده و بیدارکننده است. از این‌رو ایشان معتقد بود که ایام‌الله باید زنده نگه داشته شود.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای «ایام‌الله» را براساس نعمت و نقمت تفسیر نمی‌کنند، بلکه ایشان معتقد است عنصر اصلی در معنای «ایام‌الله»، «نشانگر بودن دست قدرت الهی» است. لذا «ایام‌الله»، «یعنی آن روزی که دست قدرت خدا را انسان در حوادث مشاهده می‌کند.» لذا ایشان، «ایام‌الله» را روزهای عادی نمی‌دانند؛ بلکه آن را «روزهای نقطه‌ عطف تاریخ و روزهای تاریخ‌ساز» می‌دانند.

برخی مفسران بزرگ نیز همین تفسیر را پذیرفته‌اند و قائل‌اند «ایام‌الله» آن زمان‌هایی است که دست قدرت الهی آشکار شده یا قرار است در آینده‌ای نزدیک آشکار شود. روزهایی که هیچ‌یک از اسباب و علل طبیعی به کار نمی‌آیند و همه امور تنها به دست قدرت خداوند اداره می‌شوند. این‌گونه روزها، روزهایی هستند که دست قدرت و پیروزی الهی به وضوح دیده می‌شوند و عزت خدایی، خودنمایی می‌کند.

با این تفسیر، تفاوتی در نعمت یا نقمت بودن «ایام‌الله» نمی‌کند، بلکه این تفسیر، نقطه اساسی و مشترک همه‌ تفاسیر سه‌گانه گذشته است. برخی دیگر نیز همین تفسیر را پذیرفته‌اند و قائل هستند؛ هر وقتی قدرت خاصه الهی ظهور کند «یوم‌الله» است. هرگاه فیض الهی برای مؤمنان ظهور خاص پیدا کرد «یوم‌الله» است. یوم الله دیگر پس از شهادت خادم الرضا(ع) و هشتمین رییس‌جمهوری اسلامی ایران در تقویم «جمهوری اسلامی ایران» رقم خورد. پس از اعلام شهادت آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی حماسه‌ای در استان‌های تبریز، قم، تهران و مشهد در وداع از کاروان شهدای خدمت شکل گرفت و این نشان حضور مردم در بزنگاه‌های حساس و مهم است. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر انقلاب روز گذشته در دیدار خانواده‌های شهدای خدمت با بیان اینکه تشییع باشکوه شهدا نشان داد که ملت ایران زنده است، فرمودند: کار برای مردم، خدمت به مردم و مردمی‌بودن از بارزترین ویژگی‌های شهدای حادثه اخیر است.

حضور باشکوه و حماسی مردم در مراسم تشییع شهدای خدمت حامل دو مهم بود:

۱-  انسجام ملی را دوباره به منصه ظهور رساند و ثابت کرد مردم و سیاسیون علی‌رغم اختلاف سلیقه و حتی تفاوت در آرایش و پیرایش خود، در آوردگاه‌های مهم در صف اول حضور دارند و حضور آنان هیچگاه به مذاق معاندان و دشمنان ملت و کشور خوش نمی‌آید.

۲- زنده بودن مردم در صحنه هم یکی دیگر از پیام‌های تشییع شهدا بود.

۳- اگر دو عامل ذکرشده را در کنار یکدیگر قرار دهیم، به این نکته پی خواهیم برد تشییع شهدای خدمت یوم الله دیگر برای جمهوری اسلامی بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.