۱۶ مرداد ۱۴۰۳ - ۲۳:۰۸
کد خبر: ۵٬۸۳۳

چاره بیچارگان

علی جواهری ـ دبیر گروه جامعه

مخارج زندگی، دخل و خرج را به هم ریخته است. جوانان جویای کار هستند و شاغلان به دنبال شغل دوم و سوم. اغلب افراد بعد از ساعت اداری به عنوان کار دوم در تاکسی‌های اینترنتی کار می‌کنند یا به دلالی می‌پردازند. 

آگاه: باقی ماندن هزاران بیکار در جامعه و همچنین نامتعادل بودن عرضه و تقاضای نیروی کار در کشور باعث ایجاد مشاغلی در کنار بازار رسمی کار می‌شود که با نام «مشاغل کاذب» شناخته می‌شوند. هرچقدر بحران بیکاری برای جوانان ادامه داشته باشد بر تعداد مشاغل کاذب چه از نوع معمولی و کم‌درآمد آن و چه از نوع پردرآمد و لوکس آن افزوده می‌شود. رواج مشاغل کاذب و روی آوردن جوان‌ها به این مشاغل، این روزها یکی از دغدغه‌های کارشناسان اقتصادی و اجتماعی جامعه است. این کارشناسان معتقدند درصورتی که روند فعلی در جامعه تداوم یابد، چالش‌های اساسی اقتصادی و اجتماعی در انتظارمان خواهد بود. به گفته کارشناسان، گاهی سود مشاغل کاذب ۱۰برابر مشاغل رسمی است و متاسفانه روند اقتصاد غیرمولد در کشور باعث روند صعودی مشاغل کاذب در کشور شده است. 
از طرفی افزایش هزینه‌های زندگی و پایین بودن دستمزد مصوب شورای عالی کار باعث شده است که به اعتقاد فعالان کارگری جوانان تحصیلکرده و غیرتحصیلکرده تمایل به کار مولد و تولیدی نداشته باشند. بر اساس تحقیقات علمی، با بالاتر رفتن نرخ تورم، اثر مثبت پایه پولی بر نرخ بیکاری تشدید می‌شود. به عبارت ساده‌تر بالاتر رفتن تورم، افزایش پایه پولی، اثر بیشتری بر کاهش اشتغال داشته است که با توجه به افزایش پایه پولی طی سال‌های اخیر و همچنین تورم‌های بالا در اقتصاد ایران، بالا رفتن نرخ بیکاری پیش‌بینی می‌شد. درست است که طبق گزارش‌های مرکز آمار نرخ بیکاری در طی سال‌های اخیر کمترین میزان را داشته است، اما مسئله‌ای که درحال‌حاضر مورد توجه جامعه قرار دارد این است که مردم این کاهش بیکاری و افزایش اشتغال را حس نمی‌کنند. چون شغل کاذب ایجاد شده است. بازار مشاغل کاذب هر روز گرم‌تر می‌شود؛ از گریه‌کن مراسم عزاداری گرفته تا دعانویس‌های آینده پیش‌بینی‌کن.
زیر سایه مدیریت نادرست برای آینده جوانان و ایجاد شغل، صدها شغل کاذب دیگر و گاهی پردرآمدتر که شاید اسم آنها به گوش‌تان هم نخورده باشد، لابه‌لای آگهی‌های فضای مجازی به چشم می‌خورد. این مشاغل به دلایلی ایجاد شده‌اند، اما یکی از هزاران دلایل آن می‌تواند مشکلات مالی و قراردادهای پادرهوا مانده شرکت‌های گوناگون باشد. اینکه دولت چه زمان به کسب و کار و کاهش نرخ بیکاری فکری کند و چاره‌ای بیندیشد، مشخص نیست. برخی از این مشاغل کاذب درآمدی دارند که ممکن است چشم هر آدمی را بگیرد و در کنار آن، برخی دیگر از سر ناچاری جذب این مشاغل شوند. به تعبیری دیگر، مشاغل کاذب این روزها چاره‌ بیچارگی آدم‌ها شده‌اند!

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.