۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۹:۲۶
کد خبر: ۳٬۲۲۱

آوردگاه ۱۱اسفند درحالی برگزار شد که بنابر اعلام ستاد انتخابات کشور در حوزه‌های قم، رشت و خمام، آبادان و ملایر انتخابات به‌صورت الکترونیک برگزار شد.

مزایای انتخابات الکترونیکی در ۲۱ اردیبهشت چیست؟

آگاه: پرونده دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در دور نخست پایان نیافت و ۲۱حوزه به مرحله دوم کشیده شد؛ «تبریز، آذرشهر و اسکو»، «شبستر»، «میانه»، «پارس‌آباد، بیله‌سوار و اصلاندوز مغان»، «سمیرم»، «لنجان»، «کرج، اشتهارد و فردیس»، «تهران، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس»، «بیرجند، درمیان و خوسف»، «مشهد و کلات»، «آبادان»، «رامهرمز و رامشیر»، «خدابنده»، «زنجان و طارم»، «شیراز و زرقان»، «مرودشت، ارسنجان و پاسارگاد»، «کرمانشاه»، «گنبدکاووس»، «خرم‌آباد و چگنی»، «قائم‌شهر، سوادکوه، جویبار، سیمرغ و سوادکوه شمالی» و «ملایر» حوزه‌هایی محسوب می‌شوند که انتخابات در آنها به دور دوم موکول شد.

داستان برگزاری انتخابات به‌صورت الکترونیکی به مصوبه مجلس در سال گذشته برمی‌گردد. نمایندگان مجلس شورای اسلامی اوایل سال ۱۴۰۲ در فرآیند بررسی و اصلاح برخی از مواد قانون انتخابات، تصویب کردند که وزارت کشور با تایید شورای نگهبان می‌تواند نسبت به برگزاری الکترونیکی انتخابات مجلس در همه یا برخی از حوزه‌های انتخابیه اقدام کند.

پس از این مصوبه، وزارت کشور نسبت‌به برگزاری سه مرحله مانور فناوری انتخابات با رویکرد نظارت بر برگزاری و دستگاه‌های احراز هویت اقدام کرد و سرانجام انتخابات الکترونیکی با هماهنگی و تایید شورای نگهبان در چهار حوزه اجرایی شد. احمد جباری، نماینده مجلس در دفاع از برگزاری انتخابات به‌صورت الکترونیکی با بیان اینکه احراز هویت رأی‌دهندگان به‌صورت الکترونیکی در انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی باعث تسریع در فرآیند رأی‌گیری در شعب اخذ رأی شد، می‌گوید: این اقدام در راستای اجرایی کردن دغدغه‌های رهبر معظم انقلاب بود و علاوه بر تسریع در فرآیند رأی‌گیری باعث تسریع در اعلام نتایج نیز شد.

محمدصالح جوکار، رییس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها هم که کمیسیون متبوعش سهم اسامی در بررسی اصلاح قانون انتخابات مجلس داشت به مزایای انتخابات الکترونیکی اشاره کرده و می‌گوید: احراز هویت الکترونیکی رأی‌دهندگان باعث تسریع در فرآیند رأی‌گیری انتخابات شد و از ایجاد صف‌های طولانی در شعب اخذ رأی جلوگیری کرد. الکترونیکی شدن احراز هویت رأی‌دهندگان در شعب اخذ رأی موضوعی بود که در قانون جدید انتخابات مجلس شورای اسلامی به آن اشاره شده بود و دولت به‌خوبی آن را اجرا کرد. اکنون که انتخابات مرحله دوم مجلس در ۲۱اردیبهشت‌ماه را پیش رو داریم، سکاندار وزارت کشور مجدد از برگزاری انتخابات الکترونیکی خبر داده است.

احمد وحیدی، وزیر کشور - ۸فروردین‌ماه- در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران گفته بود: برنامه‌ وزارت کشور این است که در هشت حوزه انتخابات به‌صورت تمام الکترونیک برگزار شود و در حوزه‌هایی که تک‌نماینده است، انتخابات به‌شکل غیرالکترونیک خواهد بود.

با توجه به آمادگی وزارت کشور برای اجرای انتخابات الکترونیکی در هشت حوزه امیر شجاعان، رییس کمیته فناوری اطلاعات ستاد انتخابات وزارت کشور جزئیات از نحوه انتخابات الکترونیکی ارائه داد و با بیان این هشت حوزه انتخابیه حوزه‌های بزرگی هستند و حدود ۶۰درصد از شعب اخذ را در مرحله دوم شامل می‌شوند، درباره برگزاری انتخابات در حوزه تهران، ری، شمیرانات و اسلام‌شهر به‌صورت تمام‌مکانیزه، گفت: کسانی که برای رأی‌دادن مراجعه می‌کنند به‌جای دریافت تعرفه کاغذی کارت الکترونیکی اخذ رأی دریافت می‌کنند که با آن کارت به صندوق الکترونیکی محل اخذ رأی مراجعه می‌کنند. مردم با ارائه کد داوطلب می‌توانند رأی خود را وارد کنند. وی با بیان اینکه در تهران بیشترین آمار را به‌عنوان داوطلب در مرحله دوم داریم، می‌گوید: دقت احراز هویت در مرحله دوم انتخابات حتما افزایش خواهیم داد، این یک روند بهبود مستمر است و هر دوره این کار را انجام می‌دهیم. در دوره قبل مُهر شناسنامه را حذف کردیم و مبتنی بر احراز هویت الکترونیکی رأی ارائه می‌شد که این مسئله در افزایش سرعت اعلام نتایج هم اثرگذار است.

به‌هرحال، کمتر از یک ماه دیگر انتخابات را خواهیم داشت و آنچه مسلم است این دوره انتخابات در تهران با ادوار گذشته کاملا متفاوت خواهد بود و برخلاف دوره‌های پیشین نتایج به‌سرعت اعلام خواهد شد. باید منتظر ماند و دید آیا پای انتخابات الکترونیکی به ۱۴۰۴ و انتخابات چهاردمین دوره ریاست‌جمهوری و هفتمین دوره شوراهای شهر و روستا باز می‌شود؟

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.