رییس‌جمهوری اسلامی ایران صبح روز دوشنبه در رأس یک هیات عالی‌رتبه سیاسی ـ اقتصادی به دعوت رسمی همتای پاکستانی خود وارد اسلام‌آباد، پایتخت پاکستان شد و در بدو ورود به فرودگاه اسلام‌آباد ازسوی مقامات کشور میزبان مورد استقبال قرار گرفت. این سفر نخستین سفر خارجی حجت‌الاسلام و المسلمین سید ابراهیم رئیسی در سال جدید و اولین سفر یک رییس‌جمهوری ایران به این کشور پس از هشت سال محسوب می‌شود.

هدفگذاری ۱۰میلیارد دلاری

آگاه: یکی از اصول اساسی سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران، تمرکز بر کشورهای همسایه و پیگیری سیاست همسایگی قوی است. این رویکرد بر تعامل و همکاری در زمینه‌های مختلف با همسایگان منطقه‌ای تاکید دارد و اهمیت ایجاد روابط دیپلماتیک مستحکم و تلاش‌های مشترک را برجسته می‌کند. با اجرای این سیاست، ایران قصد دارد ثبات، امنیت و منافع متقابل را در منطقه تقویت کند و این مهم از طریق برقراری شراکت‌های سازنده و بررسی مسیرهای جدید برای همکاری‌های اقتصادی، فرهنگی و سیاسی با کشورهای همسایه محقق خواهد شد.

سفر رییس‌جمهوری به اسلام‌آباد در حالی است که روابط استراتژیک ایران و پاکستان، روزبه‌روز درحال عمیق‌تر شدن است و تحولات منطقه نیز بر عمق این راهبرد می‌افزاید و فصل جدیدی در روابط تهران - اسلام‌آباد با هدف‌گذاری ۱۰میلیارد دلاری تبادلات تجاری و اقتصادی میان دو کشور در حال رقم خوردن است.

طبق گفته «احمد امیرآبادی فراهانی»، رییس گروه دوستی پارلمانی ایران و پاکستان، طی چند سال اخیر و با تلاش دولت سیزدهم، تراز تجاری دو کشور افزایش یافته است. آمارهای وزارت بازرگانی پاکستان نیز نشان می‌دهد که صادرات ایران به این کشور در سه‌ماهه نخست سال جاری میلادی (فصل زمستان ۱۴۰۲) با رشد ۱۶درصدی به ۲۸۶میلیون دلار رسیده است. همچنین بنا به گفته رییس گروه دوستی پارلمانی ایران و پاکستان، تعیین تکلیف خط لوله صلح انتقال گاز به پاکستان، نکته‌ای حائز اهمیت است، چون ایران به تعهدات خود در این زمینه عمل کرده و تا مرز پاکستان لوله گاز برده شده است اما این کشور در مورد خط‌لوله صلح تعهداتی دارد که انجام نشده است.

امضای هشت سند همکاری

اما در جریان برنامه‌های سفر رسمی رئیسی و هیات عالی‌رتبه سیاسی و اقتصادی همراه به پاکستان، مقامات جمهوری اسلامی ایران و پاکستان پس از برگزاری نشست مشترک هیئت‌های عالی‌رتبه در حضور رئیسی و شهباز شریف، نخست‌وزیر پاکستان، هشت سند همکاری در بخش‌های مختلف تجارت، علم  و فناوری، کشاورزی، بهداشت، فرهنگ و مسائل حقوقی و قضایی به امضا رساندند.

«ایجاد مناطق آزاد تجاری در گذرگاه‌های مرزی مشترک»، «همکاری در بخش سینما و رسانه»، «همکاری در بخش بهداشت دامی»، «همکاری‌های امنیتی»، «همکاری در بخش تعاون و رفاه اجتماعی»، «همکاری در بخش استاندارد» و «همکاری در بخش حقوقی و معاضدت قضایی در امور مدنی و تجاری» از مهم‌ترین اسناد همکاری میان دو کشور بود که ازسوی وزرای راه و شهرسازی، دادگستری، فرهنگ و ارشاد اسلامی، جهاد کشاورزی و روسای سازمان‌های مناطق آزاد و ویژه اقتصادی و استاندارد با همتایان پاکستانی به امضا رسید.

مهرداد بذرپاش، وزیر راه و شهرسازی نیز که به‌عنوان رییس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و پاکستان به اسلام‌آباد سفر کرده است، از امضای اسناد همکاری با این کشور در حوزه‌های حمل‌ونقلی از جمله توسعه پایانه‌های مرزی و افزایش پروازها خبر داد.

کاخ نخست‌وزیری پاکستان همزمان با دیدار رسمی نخست‌وزیر این کشور و رییس‌جمهوری اسلامی ایران، اعلام کرد که تهران و اسلام‌آباد مصمم به توسعه تجارت و نبرد مشترک علیه تروریسم هستند. در همین راستا، کارشناسان معتقدند اگرچه ارتباط مطلوبی بین نیروهای مسلح دو کشور برای امنیت مرزی، برقرار شده است اما در حوزه تامین امنیت باید تلاش بیشتری شود تا جلوی ورود برخی از ناامنی‌ها از طرف مرز پاکستان به ایران گرفته شود و این موضوع مهمی برای همکاری امنیتی دو کشور است.

رییس‌جمهوری اسلامی ایران در جریان سفر رسمی به پاکستان، در نشست مشترک هیات‌های عالی‌رتبه دو کشور، با تشریح برخی زمینه‌های مساعد برای گسترش همکاری‌ها و روابط ایران و پاکستان ازجمله در حوزه انرژی، به اهمیت امنیت به‌خصوص در مرزهای مشترک دو کشور برای رونق تبادلات مرزی اشاره کرد و گفت: دو کشور در موضوع ضرورت تامین و پایداری امنیت، لزوم مبارزه قاطع با اشکال مختلف تروریسم و حمایت بدون تبعیض از حقوق بشر به‌خصوص دفاع از مردم مظلوم فلسطین رویکرد و نگاهی نزدیک و مشترک دارند. در حوزه تجاری نیز باور داریم که باتوجه‌به ظرفیت‌های موجود می‌توان روابط فیمابین را متحول کرد و لذا در گام اول برای دستیابی به حجم ۱۰میلیارد دلار در مبادلات تجاری دو کشور توافق کردیم.

همکاری امنیتی برای مبارزه با تروریسم

«رضا امیری مقدم» سفیر جمهوری اسلامی ایران در پاکستان نیز ضمن بیان اینکه دستگاه‌های نظامی و امنیتی دو کشور در زمینه همکاری‌های امنیتی و مبارزه با تروریسم در حال گفت‌وگو و رایزنی هستند، گفت: امیدواریم که نتیجه را دو کشور و دو ملت به صورت ملموس ببینند و بتوانند از نعمت این همکاری که با هدف ایجاد امنیت پایدار در منطقه و تبدیل مرزهای دو کشور به مرزهای تجاری و اقتصادی است، بهره ببرند.

در دیداری که بین سید ابراهیم رئیسی، رییس‌جمهوری اسلامی ایران و «آصف‌علی زرداری» همتای پاکستانی‌اش برگزار شد، مقولات امنیتی و مرزی مطرح شد و رئیسی در همین راستا گفت: ایران اسلامی امنیت پاکستان را امنیت خود می‌داند و بر لزوم بهره‌گیری از ظرفیت و فرصت مرزهای مشترک بین دو کشور در جهت انتفاع دو ملت تاکید دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.