۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۳:۰۶
کد خبر: ۳٬۶۵۳

گزارش «آگاه» از بررسی اخبار سینمایی جهان را بخوانید

اعتصابات در کمین «کن ۲۰۲۴»

بدعت‌گذاری تئوری جداسازی هنر از شخصیت هنرمند و تطهیر سلبریتی‌های متهم به آزار جنسی در هالیوود در جریان است

زهرا بذرافکن-خبرنگار گروه فرهنگ: درحالی‌که در عرصه سینمای جهان به‌زودی و با فاصله چهار روز در انتظار آغاز جشنواره کن ۲۰۲۴ هستیم، اخباری مبنی بر تعطیلی این رویداد به‌علت اعتصاب‌های سراسری کارکنان آن منتشر شده و شایعه‌های زیادی را درمورد تعطیلی این جشنواره سینمایی ایجاد کرده است. این در حالی است که در این دوره از برگزاری آن قرار است که از کارگردان مشهور، فرانسیس فورد کاپولا تقدیر شود. همچنین برنامه‌ریزی شده بود که آثار مهمی برای اولین‌بار در این دوره به نمایش درآید. این اولین‌بار نیست که رویداد یا سازمانی سینمایی در غرب تحت‌تاثیر جنبش‌های گسترده این‌چنینی از سوی کارکنانش قرار می‌گیرد و چهره عمومی آن به‌کلی تغییر می‌کند.

اعتصابات در کمین «کن ۲۰۲۴»

آگاه: فرهنگ غرب سال‌هاست که بر مبنای صنعت سرگرمی رشد کرده و چرخه اقتصادی گسترده‌ای ایجاد کرده است اما هنوز هم برقراری موازین رفتار انسانی با کارکنان آن برای سال‌ها در صدر مسائل جدی و اصلاح‌نشده آن قرار دارد. در کنار آن در نظر بگیرید که همین فرهنگ و ساختار اجتماعی است که بیش از همه مدعای حقوق زنان را دارد و باوجوداین، همواره شکایات گسترده از آزارهای جنسی در ساختار این صنعت و درباره هنرمندان سلبریتی و مشهور وجود دارد که اغلب منتهی به اتمام این جریان غیرانسانی و ضد زن نشده و تنها زندگی حرفه‌ای فرد آزارگر را تحت تاثیر قرار می‌دهد. 

جداسازی هنر از هنرمند به نفع آزار جنسی

بازگشت کوین اسپیسی، بازیگر سریال معروف «خانه پوشالی» به هالیوود بعد از اتهامات جنسی گسترده به گفته پل شریدر، فیلمنامه‌نویس، کارگردان و منتقد آمریکایی با فیلم زندگینامه فرانک سیناترا، خواننده و بازیگر آمریکایی خواهد بود. اسپیسی اخیرا و در مستندی تلویزیونی به نام «اسپیسی بدون نقاب» به آزارهای جنسی گسترده‌ای متهم شد و قرار است که در ماه ژوئیه در دادگاه لندن درباره اتهاماتش پاسخگو باشد. این در حالی است که او سال گذشته از اتهامات دیگری به آزار جنسی تبرئه شده بود. 

آغاز رسوایی‌های جنسی در هالیوود به سال‌های اول قرن بیستم بازمی‌گردد، یعنی سال۱۹۲۱ که کمدین مشهور هالیوود، فتی آربوکل در تجاوز و سپس قتل بازیگر جوان، ویرجینیا رپی در یک مهمانی متهم شد. او درنهایت از این اتهام تبرئه شد اما این ماجرا برای او به قیمت ازدست‌رفتن شهرتش تمام شد. بعد از آن نیز در سال‌ها و دهه‌های بعد و مطابق با گفته‌های بسیاری از هنرمندان زن در هالیوود این ماجراها تکرار شده است. در این مورد بازیگرانی چون مرلین مونرو، شرلی تمپن، سامانتا گایمر، شارلیز ترون و بسیاری زنان دیگر در طی دهه‌های متوالی اعترافات و شکایاتی را در سال‌های اخیر ثبت کرده‌اند. این اتهامات در چند سال گذشته و با اوج‌گیری موج «می تو» به‌شکل گسترده‌ای نسبت‌به بسیاری از بازیگران، کارگردانان و ستاره‌های هالیوود به شکل‌های شخصی یا رسانه‌ای انتشار یافت و زندگی حرفه‌ای بسیاری از شاکی و متهمان به این جرم را تغییر داد. شریدر دراین‌باره گفته است که باید هنر هنرمندان را از شخصیت آنها جدا کرد و این شخصیت آنهاست که متهم به آزار جنسی است و نه هنرشان؛ بنابراین باید اجازه داد که فعالیت هنریشان را ادامه دهند. همچنین، چندی پیش اعلام شد که مارتین اسکورسیزی، کارگردان مشهور هالیوود قرار است براساس زندگی فرانک سیناترا اثری با بازی لئونادرو دیکاپریو و جنیفر لارنس بسازد. در این‌باره گفته شده در این فیلم‌ها قرار است به بخش‌های متفاوتی از زندگی این خواننده پرداخته شود و دو دوره مختلف را به نمایش خواهند گذاشت. 

بازگشت ارباب حلقه‌ها به دنیای سینما

دیوید زسلاو، رییس برادران وارنر دیسکاوری در گفت‌وگویی اعلام کرده است که قسمت جدیدی از این فرانچایز سینمایی در دست‌ساخت است که ممکن است به ۲۰۲۶ برای اکران برسد. او از حضور پیتر جکسون، کارگردان این سه‌گانه نیز در قسمت جدید آن خبر داده است اما کارگردانی آن را اندی سرکیس، بازیگر نقش گالوم در قسمت‌های پیشین انجام می‌دهد. این قسمت جدید از ارباب حلقه‌ها قرار است که داستان‌های تازه و ناگفته‌ای از سرزمین میانه روایت کند. درعین‌حال، مجموعه «آمازون پرایم ویدیو» اعلام کرده است که فصل دوم سریال «ارباب حلقه‌ها» را در سال جاری منتشر خواهد کرد. مخاطبان و علاقه‌مندان انیمه نیز در انتظار نسخه انیمه این جهان داستانی در ۲۰۲۴ هستند که قرار است تا آذرماه روی پرده سینما برود. قسمت جدید این سه‌گانه سینمایی با محوریت شخصیت گالوم و به نام The Lord of the Rings: The Hunt for Gollum خواهد بود. 

آغاز کن ۲۰۲۴ با اعتصابات عمومی

گروهی به نام «فقر پشت پرده‌ها» از مدتی قبل درباره رفتار با کارکنان جشنواره سینمایی کن هشدار داده و از آنان خواستار اعتصاب عمومی شد. این گروه افشا کرده است که قراردادهای کارکنان این جشنواره، آزاد و کوتاه‌مدت است و مانند دیگر افراد مشغول به کار در این صنعت شامل پوشش بیمه نمی‌شود و این یعنی که مزایای بیمه بیکاری نیز به آنان تعلق نمی‌گیرد. این جنبش اجتماعی در فرانسه از حمایت خوبی برخوردار است، در حدی که در دوره‌های پیشین آن، هنرمندانی چون ژوستین تریه، فیلمساز فرانسوی و سوان آرلو، بازیگر برنده نخل طلا، نشان این گروه را روی یقه لباس خود قرار داده بودند. چهار روز تا برگزاری این رویداد بزرگ مانده و فیلم‌های مهمی مثل «فیوریسا: حماسه مکس دیوانه» اثر جورج میلر، «مگالوپولیس» اثر فرانسیس فورد کاپولا و وسترن «افق: یک حماسه آمریکایی» از کوین کاستنر قرار است در این جشنواره برای اولین‌بار به نمایش درآیند. همچنین، جورج لوکاس، فیلمنامه‌نویس و تهیه‌کننده آمریکایی و مریل استریپ، بازیگر معروف آمریکایی از مهمانان افتخاری این رویداد خواهند بود. باید دید برگزارکنندگان این رویداد سینمای بین‌المللی برای جلوگیری از این اتفاق چه کار خواهند کرد. 

اعتصابات در کمین «کن ۲۰۲۴»

مورد انتظارهای سینمای جهان در اکران سال جاری

سینمایی «جوکر: جنون مشترک» به کارگردانی تاد فیلیپس به‌زودی به اکران می‌رسد. از این شخصیت که اولین‌بار در کمیک‌بوک‌های بیل فینگر و باب کین خلق شده تاکنون نسخه‌های سینمایی زیادی ساخته شده است. قسمت اول این‌سری از جوکر سال۲۰۱۹ تولید شد و توانست موفقیت‌آمیز ظاهر شود. هنوز نمی‌توان داستان مشخصی برای این قسمت مستقل و جدید از این اثر سینمایی حدس زد اما می‌توان پیش‌بینی کرد که داستان فیلم در تالار تیمارستان آرکهام اتفاق می‌افتد؛ جایی که آرتور فلک با بازی خواکین فینیکس همراه جدیدی می‌یابد. جهان سینمایی فیلم قرار است همچون قسمت اول آن، تاریک و سیاه و واقع‌گرایانه باشد. قسمت اول از این مجموعه سینمایی برای نقش اول آن یعنی فینیکس، اسکار بهترین بازیگر مرد را به ارمغان آورد. در این قسمت از جوکر، خواننده و هنرپیشه آمریکایی معروف به لیدی گاگا همبازی فینیکس خواهد بود که این خود می‌تواند تضمینی بر فروش این فیلم باشد. علاوه‌برآن، بودجه ساخت فیلم چیزی بیش از دوبرابر افزایش پیدا کرده است و دستمزد خواکین فینیکس برای بازی در آن به‌طور حیرت‌آوری پنج برابر شده است. این نشان می‌دهد که سازندگان جوکر حساب ویژه‌ای روی فروش آن باز کرده‌اند و هیچ احتمالی برای شکست آن در گیشه در نظر نگرفته‌اند.  فیلم سینمایی فرمول یک جوزف کوشینسکی به نام Apex و بازی ستاره هالیوودی، برد پیت با آمارهای عجیب‌وغریب از بودجه ۳۰۰میلیون دلاری‌اش خبرساز شده است. توزیع‌کننده این فیلم هنوز معلوم نیست و مذاکرات درباره آن ادامه دارد. یکی از دلایل آن دستمزدهای اولیه بسیار بالای عوامل آن است که باعث شد برخی از استودیوها نتوانند سراغ آن بروند. داستان فیلم درباره راننده بازنشسته‌ای است که برای مربی‌گری یک راننده جوان بازنشستگی را کنار می‌گذارد و به هم‌تیمی او تبدیل می‌شود. تاریخ اکران این فیلم هنوز مشخص نشده اما از حالا مخاطبان زیادی را به انتظار این پرهزینه گذاشته است. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.