طبق اعلام رییس انجمن تالاسمی ایران، حدود ۲۳هزار بیمار تالاسمی تحت پوشش این سازمان هستند. هزینه تامین داروی این بیماران ماهانه دست‌کم یک‌میلیون و ۵۰۰هزار تومان است و به‌دلیل کمبود تولید داخلی، داروهای موردنیاز این بیماران و همچنین تنوع داروهای مصرفی برای انواع این بیماری، بین ۱۰ تا ۳۵درصد بیماران تالاسمی امکان مصرف داروی تولید داخل را ندارند. به‌دلیل تحریم‌ها و فقدان داروی کافی، میزان فوت بیماران تالاسمی در سال‌های اخیر افزایش داشته و انجمن تالاسمی تاکید کرده، درصورتی‌که تحریم دارو لغو نشود و وزارت بهداشت و بیمه‌ها برای پوشش هزینه‌های درمان آنها فکری نکنند، وضعیت سال آینده بدتر خواهد بود.

نه دارو هست و نه درمان

آگاه: مدیرعامل انجمن بیماران تالاسمی ایران درخصوص وضعیت داروی تالاسمی در کشور گفت: درحال‌حاضر تهیه داروی بیماران حتی در تهران و به‌صورت قاچاق هم ممکن نیست و در این شرایط وقتی اعلام می‌شود کمبود دارویی وجود ندارد، فقط نمک بر زخم بیماران می‌پاشد. یونس عرب، مدیرعامل انجمن بیماران تالاسمی ایران در پاسخ به این سوال که موضع‌گیری‌های اخیر سازمان غذا و دارو درجهت رفع کمبودهای دارویی بیماران تالاسمی در عمل چقدر تحقق یافته است؟ گفت: سازمان غذا و دارو حتی زمانی که هیچ دارویی نداشته‌ایم و عملا در سال۱۴۰۰ که با قحطی به تمام معنای دارو مواجه بودیم، اذعان داشت که دارو به‌وفور وجود دارد و خواسته بیماران و انجمن تالاسمی ایران بی‌منطق است. وی با اشاره به کمبودهای دارویی تصریح کرد: درحال‌حاضر در تهران بیمار نمی‌تواند داروی خود را تامین کند، حتی در مراکزی که داروها را به‌صورت قاچاق یا آزاد عرضه می‌کنند نمی‌توان دارو را پیدا کرد. پس اینکه تنها به صورت شعاری گفته شود که کمبود دارویی وجود ندارد، فقط نمک بر زخم بیماران می‌پاشد. او در ادامه خاطرنشان کرد: سال گذشته حدود چهارمیلیون و ۹۰۰هزار آمپول مطابق با آمار سازمان غذا و دارو وارد سبد دارویی بیماران تالاسمی ایران شد. با وجود اینکه معاونت درمان ۱۰میلیون آمپول موردنیاز را برآورد کرده بود. درنهایت سازمان غذا و دارو اعلام کرد که ما عملکرد خوبی در این زمینه داشته‌ایم. اینگونه اظهارات سازمان غذا و دارو درمورد بهترین عملکرد خود، بیماران و انجمن تالاسمی را به نداشتن سواد عددی محکوم می‌کند. عرب افزود: آنچه مشخص است این است که به اذعان پزشکان درمانگر و وجود فرم‌های عوارض دارویی در بیماران، ۳۵درصد بیماران تالاسمی قادر به مصرف هیچ‌کدام از داروهای تولید داخل نیستند و به همین دلیل حتما باید داروی خارجی در دسترس این بیماران قرار بگیرد.

داروها برای همه در دسترس نیست

وی ادامه داد: صرف‌نظر از اینکه برند دارو، ایرانی یا خارجی باشد، موضوع اصلی این است که موجودی دارو و دردسترس‌بودن این داروها برای تمام بیماران امکان‌پذیر نیست. گاهی یک قرص تولید داخل حتی در شهر تهران موجود نیست. به گفته عرب، استان‌هایی که آسیب بیشتری از این بیماری دیده‌اند، با وجود اینکه محرومیت و بیمار بیشتری دارند، اما ازسوی مسئولان کمتر دیده شده‌اند. در بحث تامین دارو در این استان‌ها، داروخانه‌ها چالش‌های بیشتری دارند. خیلی وقت‌ها امکان خرید ندارند، چراکه بدهی‌های سنگینی به‌خاطر تعداد بالای بیمار به شرکت‌های پخش دارند.

مدیرعامل انجمن بیماران تالاسمی ایران درباره‌ اقدامات پیشگیرانه برای بیماری تالاسمی گفت: در بحث پیشگیری و بهداشت، وزارت بهداشت خوب عمل کرده است. انجمن تالاسمی ایران نیز حمایت خود را در این زمینه نشان داده است. تولد نوزاد مبتلا را کنترل کرده‌ایم و آمار بیماری در هنگام تولد به حدود ۱۵۰ تا ۲۰۰ در سال رسیده است. درحال‌حاضر بزرگ‌ترین چالش را در استان سیستان و بلوچستان داریم که ازدواج‌های ثبت‌نشده و فامیلی زیادی در آنجا وجود دارد. در آنجا ما نیازمند توجه سایر دستگاه‌ها هستیم که بتوانیم این مشکل را کنترل کنیم.

عرب با اشاره به تلاش‌هایی که در زمینه پیشگیری از بیماری تالاسمی شده است، اظهار کرد: آمار تولد جدید شیب کاهشی دارد و با درصد خیلی کمی رو به کاهش می‌رود. اما مرگ‌ومیر در بیماران تالاسمی به‌خاطر وضعیت بسیار ناپایداری که در حوزه درمان و تامین دارو داریم جزو بزرگ‌ترین چالش‌های جامعه امروز تالاسمی ایران است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.