شهادت آیت‌الله رئیسی، امام‌جمعه شهر تبریز، وزیر امور خارجه و استاندار آذربایجان شرقی نیز بازتاب گسترده‌ای بین چهره‌های و شخصیت‌های داخلی داشت.

صدیق و شهید

آگاه: به دنبال این اتفاق تلخ، جمعی از مقامات فعلی و سابق کشوری و لشکری پیام تسلیت صادر کردند که به شرح زیر است:

*حق خدمات صادقانه رییس‌جمهوری کمتر از شهادت نبود

محمدباقر قالیباف، رییس‌ مجلس شورای اسلامی در پی شهادت آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی و همراهانش، نوشت: در طول بیش از چهار دهه آشنایی و رفاقت از اولین روزهای مبارزات انقلابی و همچنین همکاری نزدیک و هم‌افزا در سال‌های اخیر شاهد خلوص نیت، صفای باطن و خدمات شایسته آن شهید سربلند در راه اعتلای اسلام و انقلاب بودم، مجاهدتی که همواره مایه امیدواری ملت سربلند ایران و خشنودی رهبر معظم انقلاب بود. ایشان در سراسر عمر خود از اولین سال‌های انقلاب اسلامی مجاهدانه در سنگرهای مختلف برای خدمت به مردم و انقلاب متواضعانه، مخلصانه و شبانه‌روزی تلاش کرد. خدمت خستگی‌ناپذیر برای سرافرازی ملت ایران و پیشرفت ایران اسلامی شاخصه بارز شهید آیت‌الله دکتر رئیسی در تمام مناصب و مسئولیت‌ها بود و همین موجب محبوبیت ایشان در قلوب مومنین به‌ویژه مستضعفان و پابرهنه‌ها بود. 

*آیت‌الله رئیسی یک نیروی مورد وفاق در میان جریان‌های مختلف بود

حجت‌الاسلام‌والمسلمین محسنی اژه‌ای هم دیروز طی سخنانی در نشست شورای‌عالی قوه قضاییه، اظهار کرد: عروج ملکوتی حضرت آیت‌الله رئیسی خادم‌الرضا (ع) در این روز مهم و باعظمت، در روز میلاد حضرت ثامن‌الحجج (ع) و همراهان ایشان آیت‌الله آل‌هاشم، وزیر محترم امور خارجه، استاندار محترم آذربایجان شرقی، خلبانان و محافظین عزیز را به محضر حضرت بقیة‌الله‌الاعظم (عج)، مقام معظم رهبری، مردم عزیز و خانواده‌های محترم معزا تسلیت عرض می‌کنم و امیدواریم که ان‌شاءالله این ارواح پاک و ملکوتی با انبیای عظام و اولیا و شهدای کربلا محشور باشند. رییس‌ عدلیه تصریح کرد: جناب آقای رئیسی پیش از ریاست‌جمهوری، تقریبا غیر از مدت کوتاهی، عمدتا در مراجع و مراکز مختلف قضایی حضور داشتند و در سال‌های اخیر نیز به یک نیروی مورد وفاق در میان جریان‌های مختلف تبدیل شده بودند. 

* شهید رئیسی در میانه میدان بود

در پیام تسلیت آیت‌الله صادق آملی لاریجانی، رییس‌ مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح شده که حجت‌الاسلام‌والمسلمین رئیسی در سالیان متمادی در مناصب مختلف خدمت‌گزاری به نظام اسلامی توفیقات بسیاری داشت. ایشان در جایگاه ریاست‌جمهوری همانند سال‌های خدمت در قوه‌قضاییه و تولیت آستان قدس رضوی، همواره در میانه میدان بود و تلاش‌های مستمر وی در راستای وظایفش از ویژگی‌های بارز ایشان بود.

*این مصیبت را با تقویت انسجام اجتماعی طی خواهیم کرد

حجت‌الاسلام حسن روحانی، رییس‌جمهوری سابق کشورمان در پیامی، گفت: «این مصیبت بزرگ را با تکریم به‌یادماندنی شهدای گرانقدر توسط مردم عزیز و تقویت انسجام اجتماعی طی خواهیم کرد. خبر ناگوار سقوط بالگرد حامل رییس‌جمهوری محترم و همراهان، موجب تأثر و نگرانی فراوان شد. متاسفانه این حادثه دلخراش به شهادت حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید ابراهیم رئیسی، رییس‌ محترم جمهوری اسلامی ایران، آقای دکتر حسین امیرعبداللهیان وزیر امورخارجه، حجت‌الاسلام‌والمسلمین سیدمحمدعلی آل‌هاشم نماینده ولی‌فقیه در استان آذربایجان شرقی و امام‌جمعه تبریز، آقای دکتر مالک رحمتی استاندار آذربایجان شرقی، تیم حفاظت و خدمه پرواز منجر شد و صفحه تلخی در کتاب انقلاب اسلامی ورق خورد.

انقلاب اسلامی در طول ۴۵سال گذشته روزهای تلخ بسیاری دیده اما با عنایات الهی و هدایت حضرت امام راحل و مقام معظم رهبری و حمایت مردم بزرگوار توانستیم این مصائب را به جلوه‌های ماندگار همدلی ملی و اتحاد اجتماعی تبدیل کنیم. بدون تردید این مصیبت بزرگ را نیز با تکریم به‌یادماندنی شهدای گرانقدر توسط مردم عزیز و تقویت انسجام اجتماعی طی خواهیم کرد. اینجانب این ضایعه بزرگ و شهادت مسئولان خدمتگزار مردم را به حضرت ولی‌عصر(عج)، مقام معظم رهبری حفظه‌الله تعالی، هیأت دولت، خانواده محترم شهدا و مردم شریف ایران تسلیت عرض کرده و با طلب مغفرت و رحمت برای آن عزیزان، امیدوارم روح شهدا با اولیای الهی محشور و حضرت موسی بن‌الرضا(ع) در روز میلادشان مهمانشان فرماید.

*پیام‌های تسلیت رؤسای جمهور پیشین

محمود احمدی‌نژاد و سیدمحمد خاتمی، رؤسای جمهور پیشین نیز با صدور پیام‌های جداگانه‌ای درگذشت رییس‌جمهوری و اعضای هیات همراه را تسلیت گفتند. 

*حادثه تأثرآور شهادت رییس‌جمهوری و همراهان، همگان را سوگوار نمود

علی لاریجانی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در پی شهادت رییس‌جمهوری و هیات همراه وی، گفت: «حادثه تأثرآور شهادت رییس‌جمهوری محترم و همراهان همگان را سوگوار نمود. برای ایشان و امام‌جمعه بزرگوار تبریز و وزیر خارجه تلاشگر و استاندار محترم آذربایجان شرقی و سایر همراهان رحمت واسعه الهی را خواستارم. ان‌شاءالله خدمات ارزشمند آنان در پیشگاه الهی مرتبتی شایسته برای این سفرکردگان مهیا نموده است. محضر رهبر معظم انقلاب اسلامی و ملت بزرگوار و خانواده محترم عزیزان، از صمیم قلب تسلیت عرض می‌کنم.»

*نیروهای مسلح در کنار دولت خواهد بود

سرلشکر محمد باقری، رییس‌ ستاد کل نیروهای مسلح با صدور پیامی شهادت آیت‌الله «سید ابراهیم رئیسی» رییس‌جمهوری و همراهان ایشان در سانحه سقوط بالگرد را تسلیت گفت. در پیام سرلشکر باقری آمده است: شهادت حضرت آیت‌الله دکتر سید ابراهیم رئیسی، رییس‌جمهوری محبوب و مردمی ایران اسلامی و همراهان ایشان در سانحه بالگردی در مسیر خدمت به ملت و کشور، مقارن با سالروز میلاد حضرت علی بن موسی‌الرضا(ع) را به پیشگاه مقدس حضرت بقیه الله الاعظم (ارواحنا فداه)، مقام معظم رهبری و فرمانده کل قوا حضرت امام خامنه‌ای (مدظله العالی)، خانواده‌های مکرم شهیدان و آحاد مردم شریف و قدرشناس تبریک و تسلیت می‌گویم. تاریخ پرشکوه و پرمخاطره انقلاب شکوهمند اسلامی همواره شاهد رخدادهای تلخ و شیرین و فراز نشیب‌های فراوانی بوده که هر یک در تحکیم انسجام و وحدت ملی برای مردمان این سرزمین پیام‌های الهام‌بخش و قوت‌آفرینی در راه پیشروندگی انقلاب و کشور به سمت اهداف آرمانی داشته است و عبور عزتمندانه و پیروزمندانه ایران مقتدر از میان حوادث بهت‌آوری، چون شهادت شهیدان رجایی، باهنر و آیت‌الله دکتر بهشتی را یادآور می‌شود. بی‌شک این رخداد غم‌انگیز به فضل الهی با تقویت وحدت، همبستگی و یکپارچگی ملی، خدمتگزاران و کارگزاران نظام را برای تداوم راه و مسیر پرافتخار و عزت‌آفرینی را که سیدالشهدای خدمت به ملت به ودیعت نهاده است مصمم‌تر می‌سازد.

نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در کنار حفظ و ارتقای توان و آمادگی دفاعی و امنیتی کشور در سطح منطقه، مرزها و سرتاسر خاک میهن عزیزمان، آمادگی همه‌جانبه خود برای هرگونه کمک و همراهی با دولت خدمتگزار با مسئولیت جناب آقای دکتر مخبر را اعلام می‌نماید و در این مقطع حساس همچون گذشته در کنار دولت و در خدمت ملت عزیز خواهد بود. 

*نام و نقش‌آفرینی‌های «سیدالشهدای خدمت» همواره زنده بماند

سرلشکر حسین سلامی، فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به مناسبت شهادت خادم‌الرضا آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی رییس‌جمهوری و همراهان پیامی صادر کرد؛ در بخشی از این پیام آمده است: سبک و سیره عملی رییس‌جمهوری شهید که به گوهر تقوا، اخلاص، ساده‌زیستی، عدالت‌طلبی، فسادستیزی، توکل به خدا و ولایتمداری مزین است، زیست تراز سبک زندگی و مدیریت علوی را برای آحاد شیفتگان خدمت بی‌منت و صادقانه به ملت معنا بخشید و پرچم ایثار و جان دادن در «خیمه ولایت» و «میدان خدمت» را در این سرزمین همچنان برافراشته و راهنمای ایرانیان در آینده پیش رو قرار داده است. او در اوج آرامش و سکینه قلبی، ایستایی و استراحت را برای خود حرام می‌دانست و شبانه‌روز در اندیشه و تلاش برای حل مشکلات کشور و مردم و همراه‌سازی فرصت‌ها و ظرفیت‌های موجود در این راستا بود.

یاد، نام، خاطرات و نقش‌آفرینی‌های الهام‌بخش، حماسی و درس‌آموز «سیدالشهدای خدمت» در ایفای مسئولیت‌های خطیر و حساس در نظام اسلامی به‌ویژه طی دوره سه‌ساله ریاست‌جمهوری، به‌مثابه یک مکتب و الگوی مطلوب بایستی همواره زنده بماند و در این صحنه سترگ اصحاب رسانه، شخصیت‌ها و گروه‌های مرجع و تاثیرگذار جامعه بایستی با تبیین و ترویج ابعاد باشکوه شخصیتی ایشان، رسالت خود را به شایستگی ایفا کنند. به فضل الهی، نظام مقدس جمهوری اسلامی تحت تدابیر و هدایت‌های حکیمانه مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) و سرمایه بزرگ پشتیبانی ملت مومن و انقلابی، توفنده‌تر از گذشته حرکت آرمانی به‌سمت «ایران قوی» و «تمدن‌سازی نوین اسلامی» را تداوم بخشیده و اردوگاه دشمنان قسم‌خورده این سرزمین را همچنان ناکام و ناامید خواهد ساخت.

*مردم ایران با روحیه جهادی مسیر شهدای خدمت را ادامه می‌دهند

سرلشکر سید عبدالرحیم موسوی، فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی ایران با صدور پیامی، شهادت آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی و همراهان شهیدش را تسلیت گفت؛ در بخشی از پیام سرلشکر موسوی آمده است: تسلیت فراق رییس‌جمهوری خدمتگزار، صادق‌الوعد و خستگی‌ناپذیر و جهادگران خدوم، ازسوی آحاد ارتش جمهوری اسلامی ایران تقدیم به پیشگاه حضرت ولی‌عصر عجل‌الله تعالی فرجه الشریف و نایب برحقشان، حضرت امام خامنه‌ای عزیز که سایه پربرکتشان مایه امید و حرکت در سخت‌ترین شرایط بوده و همچنین به ملت شریف و بصیر ایران که همواره قدردان ایثارگران جبهه خدمت به محرومان‌اند. ارتش جمهوری اسلامی ایران ضمن ابراز همدردی با ملت بزرگ و نستوه ایران و خانواده محترم آن مسافران بهشت موعود، به محضر فرمانده معظم کل قوا و مردم بصیر ایران اطمینان می‌دهد رزمندگان این دژ مستحکم دفاع از استقلال و تمامیت ارضی، همچون گذشته آماده جان‌فشانی در تحقق آرمان‌های این نظام الهی و سربلندی مردم سرافراز ایران اسلامی‌اند.

*وجود آرامش‌بخش رهبر انقلاب همچون لنگرگاهی ثبات‌آفرین برای کشور است

در بخشی از پیام حجت‌الاسلام سیدحسن خمینی، به مناسبت شهادت رییس‌جمهوری آمده است: اینجانب از سال‌ها قبل با شهید حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید ابراهیم رئیسی آشنایی و معاشرت داشتم. صفای باطن، تواضع و شوق خدمتگزاری به مردم مهم‌ترین ویژگی او در تمام این ادوار بود. ارتقای مسئولیت‌های رسمی، هیچ‌گاه باعث دگرگونی روحیات این روحانی خدمتگزار نشد. ارادت قلبی شهید رئیسی به امام چنان بود که در مهم‌ترین سال‌های مسئولیت در قوه قضائیه و ریاست‌جمهوری نیز آن را فراموش نکرد و بر آن مداومت می‌ورزید. بدون شک، وجود آرامش‌بخش حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در این شرایط، همچون لنگرگاهی ثبات‌آفرین برای کشور ماست. جمهوری اسلامی ایران از ابتدای تشکیل خود با حوادث بسیار سختی روبه‌رو بوده است و از تمام آنها با سلامت عبور کرده است. همان‌گونه که پیوند عمیق میان امام و ملت ایران در دهه اول انقلاب توانست کشور را بیمه کند، امروز نیز تدبیر رهبری انقلاب و هوشمندی مردم باعث عبور از این روزها خواهد شد. ان‌شاءالله.

*تمامی جریان‌های سیاسی به‌ضرورت وحدت و همبستگی ملی بیندیشند

اسحاق جهانگیری، معاون اول دولت‌های یازدهم و دوازدهم با صدور پیامی شهادت رییس‌جمهوری و همراهان وی، را تسلیت گفت؛ در بخشی از این پیام درج شده که اکنون هم زمان آن است که تمامی جریان‌های سیاسی به‌رغم همه مسائل و مشکلات و اختلاف‌نظرها، به آینده ایران و ضرورت وحدت و همبستگی ملی و تامین آرمان و خواسته‌های ملت بیندیشند و در این راه بکوشند. خداوند حافظ و ناصر این ملک و ملت باد.

* پیام ظریف

محمدجواد ظریف، وزیر امورخارجه سابق کشورمان در پیامی گفت: شهادت ریاست گرانقدر جمهوری، برادر عزیزم وزیر امورخارجه و دیگر شهدای ارجمند حادثه دردناک دیروز را تسلیت عرض می‌کنم. رضوان الهی برای شهدا، آرامش و شکیبایی برای بازماندگان و همبستگی و بهروزی برای مردم ایران آرزومندم. 

* مردم مسیر تعالی را تحت رهنمودهای رهبری با قدرت خواهند پیمود

سعید جلیلی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در پی شهادت رییس‌جمهوری، گفت: بی‌گمان جمهور مردم مسیر تعالی و پیشرفتی را که با انقلاب اسلامی انتخاب کرده‌اند، تحت رهنمودهای مقام معظم رهبری با قدرت و شتاب لازم خواهند پیمود. 

* خوشا به سعادت رییس‌جمهوری و همراهانش

محمدجواد آذری جهرمی، وزیر پیشین ارتباطات و فناوری اطلاعات در پیامی تصریح کرد: بی‌شک، ایران عزیز ما امروز با خبر شهادت رییس‌جمهوری متأثر است. صفای باطن و اخلاص این شهید عزیز که من حقا به او علاقه‌ قلبی داشتم برای او بهترین تقدیر را رقم زد و شهادت، این مرگ تاجرانه نصیب او شد. خوشا به سعادت او. خوشا به سعادت او. 

*رییس‌جمهوری فداکارانه انجام وظیفه کرد

محسن رضایی، دبیر شورای‌عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا در پیامی، نوشت: حقیقتا آیت‌الله رئیسی در تمامی مسئولیت‌های خود عاشقانه کوشید و در خدمت به نظام مقدس اسلامی، فداکارانه انجام وظیفه کرد و بی‌تردید نام او در تاریخ پرافتخار ملت ایران جاودانه خواهد ماند.

* شهادت رییس‌جمهوری در راه خدمت به مردم و کشور

غلامعلی حدادعادل، مشاور عالی رهبر معظم انقلاب در پیام تسلیت خود تصریح کرده است که آیت‌الله رئیسی رییس‌جمهوری پرتلاش و دلسوز که شخصیتی معنوی و مردمی داشت در دفاع از اسلام و آرمان‌های انقلاب اسلامی سر از پا نمی‌شناخت و هرگز به مصلحت شخصی خود نمی‌اندیشید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.